Showing posts with label Presentation. Show all posts
Showing posts with label Presentation. Show all posts

30 April, 2013

Orang Baru

Assalamualaikum...

semalam ada kawan sy ni datang bilik, dia mintak ajarkan camne nak taip hangeul kat word.. so sy suggest web ni http://www.branah.com/korean senang dan mudah digunakan... bila connection internet lose pon tetap boleh guna. cara satu lagi tukar setting kat laptop.
CONTROL PANEL -> REGION AND LANGUAGE ->KEYBOARDS AND 
LANGUAGES->
CHANGE KEYBORDS -> ADD -> KOREAN (KOREA) [Mark : korean, Microsoft IME] -> OK  -> APPLY -> OK ->OK.

Berbalik pada citer kawan sy tadi... dia datang bilik saya, pastu dia tengok dekstop sy sambil berkata 


"HAI ORANG BARU!"
Sy pending jap..pastu baru gelak hahahah.. 여기 내desktop . KAI ssi, EXO-K 

disini saya nak kongsi skrip / dialog yang saya guna untuk test 2 (Oral test BBE2401) sem lepas...
dengan berkat usaha menghafal..sy dapat 19/20! bangga tak? haha


SHOPPING
: 안녕하세요 이자 씨. 지금 뭐 해요?
이자 : 안녕하세요 이카 씨. 우리 같이 쇼핑해요.
: , 좋아요. 어디 에 가요?
이자 : 마인스(Mines) 에 가요.
: 좋아요. 우리 가요.
판매 여자 (): 어서오세요. 뭐드릴까요?
이자 : 이 치마는 얼마 예요?
판매 여자 ():그 치마는 오만 원이에요.
이자 :너무 비싸요.
판매 여자 (): 아니요, 그 치마 안 비싸요.
이자 : 좀 깎아주세요?
판매 여자 (): 그럼 사만 원 주세요.
이자 :진짜요? 그럼 구두 있어요?
판매 여자 (): ,있어요.이 구두는 오 천원 이에요.
이자: ,싸요.그럼 이 치마하고 그 구두 주세요. 모두 얼마예요?
판매 여자 ():사만 오천원 이에요.
이자:여기있어요.안녕히계세요.
판매 여자 (): ,감사합니다.안녕히가세요.

DAILY PART
이자 : 씨 오늘 뭐 해요?
카 : 저는 오늘 한국 친구를 만나요.
이자 :누구 예요?
카 : 김연아씨 예요.
이자 : 김연아씨가 예뻐요?
카 :, 아주 예쁘고 귀여워요. 이자씨, 오늘 뭐 해요?
이자 :저는 오늘 한국영화를 봐요.
카 :무슨 한국영화를 봐요?
이자 :”아름다운 그대에게예요.
카 :한국영화 가 재미있어요?
이자 :,재미있어요. 그리고 저는 민호씨를아주 좋아해요.
카 :저는 내일 한국어를 공부해요.그리고 옷을 빨래해요.
        이자씨 는 내일 뭐해요?
이자 :저는 내일 미드밸리에 가요.라면을사고 비빔밥을
        먹어요
.
카 : 내일 학교에 안가요?
이자 :, 내일 수업이 없어요.
카 :이자씨,미안해요. 저는 지금 수업에 가야 돼요.
이자 :, 그럼 다음에 또 봐요.
카 : 안녕히계세요.
이자 :안녕히가세요

GREETING
이카안녕하세요?
  저는 이카 예요. 이름이 뭐예요?
이자안녕하세요 이카씨.
  제 이름이이자예요. 만나서반가워요.
이카만나서반가워요 이자씨.
  이자씨는 어느 나라 사람 이에요?
이자저는 말레이시아 사람 이에요.
  이카씨는 일본 사람 이에요?
이카아니요. 저는 중국 사람 이에요.
  저는유피엠 대학교 선생님이에요.
  이자씨는 직업이 뭐에요?
이자저는 스르당 병원 의예요.
  이카씨, 지금 어디에 가요?
이카저는 지금 한국 식당에 가요.
이자저도, 지금 한국 식당에 가요. 우리 같이 가요.
이카,좋아요.

KOREAN RESTAURANT

이자:이카씨는 뭐 좋아해요?
           저는 김치찌개를 좋아해요.
이카:저는 라면 을 좋아해요.
이자:이카씨,쇠 고기먹어요?
이카:아니요,안먹어요.
웨이터(이자):어서오세요.뭐드릴까요?
이카:저는 라면 하나 하고김밥 둘주세요.
       그리고홍차 한 잔 주세요.
이자:김치찌개 하나 하고 물한 병 주세요.
웨이터(이자):,잠깐만기다리세요.
****
웨이터(이자):여기있어요.
이카:감사합니다.
****
이자:오늘 김치찌개가 아주맛있어요.
이카:진짜요?, 제 라면이 너무매워요.
이카:여기요? 여기 김치하고 물 좀 더 주세요.
웨이터(이자):, 여기 있어요.
****
이카: 여기요, 얼마예요?
웨이터(이자):모두 삼만 원이에요.
이카:여기있어요. 안녕히 계세요.
웨이터(이자):, 감사합니다. 안녕히 가세요.

02 June, 2012

ECN 4182

السلام عليكم

wah makin rajin aku meng"update"blog sekarang ni ye..al-maklumlah sekarang musim study week..so xdek benda nak buat selain study, update blog ler...

pada 30 may 2012 yang lalu telah berlansungnya presentation untuk kelas ecn 4182 iaitu kelas perdagangan antarabangsa yg dianggotai 16 orang students economy.. presentation nih first time tau di buat utk kitorang punya batch dan major kami jer yg buat hehe lepas ni mungkin major ain akan buat gak kot... hope so. 

Aik, kenape 15 orang jer?? sebab sorang lagi lelaki  sekarang kat Thailand join mobility  or exchange students. yang berdiri tengah-tengah tu, Lecture kami..DR NORMAZ WANA BT ISMAIL.(pakai baju  colour pink)
so dr 16 orang ni maka terbentuklah 5 kumpulan 5 tajuk yang berbeza mengenai RTA Kumpulan saya buat pasal EAC (East African Community) nak tau lebih lanjut boleh klik di SINI. Leader utk group saya namanya Allia, so dialah yg bertanggungjawab menguruskan semua hehe tapi sy expert dalam mengedit poster so tu tugas sy lah.. masing2 buat part masing2 so kena baca, hafal, ingat betul2 lah..disebabkan sy terlalu banyak kerja sampai 1 hari ada 2 preasentation so xterhafal sangat lah..main ingat2 camtu jer dan perlu di goreng jer.. so, Allia ni mmg hebat dia terangkan semua..kami cuma menambah part kami jer part  history, progress and selebihnya dia yg terangkan bagus kan..dan sepanjang presentation tu asyik kena puji jer..hehe mmg kembang r.. 
poster group kami..
Allia,Ain,Fiza and me fr group 4
Presentation ni berlansung selama 2jam 30 minit macam2 orang datang, lecture, student first year, master, PHD pon datang sbb nak tambah ilmu xkurang yg menyombong lalu and setakat bagi jelingan jer..bukan selalu dapat pendedahan macam nih.. dan teramat berterima kasih kepada kawan2 yang datang surport kitorang sgt2 terharu..walaupun sekejap tapi at least datang gak..tq, tq, and tq.
tersnyum-senyum , sbb dah dah settle 
muka cuka, tgh menghafal...

15 November, 2011

Presentation


Tomorrow  i have a presentation for subject economy Islam.. actually, it should be done but.. we got a little problem and that why we decide to be a last group for that day. Unfortunately, the time is not enough to finish for all group,, and our presentation will be done tomorrow.. 

Actually, i want our slide should be like i this... but! i'm sure that they of course not agree with me..
so make it for myself only.


Okay, this time my group should explore more about Information Discloser and we are more focus at bank.
from Islamic
perspective
from conventional perspective
 
            and this is adiffrence information discloser between islamic and convensional.


so, please say GANBATTE KUDASAI to me and my friends,,, i'm, really hope this word,  "good presentation" come up from mouth our lecturer.. and pray for the difficult question to answer.

Ya Allah swt.., please give me a strength and be me more confident to give a spech tomorrow..AMIN ya Robbal Alamin.. 

02 April, 2011

Shi Gatsu Tsuitachi Nisen Jyuu Ichi (1/4/2011)

TODAY IS A PINK’S DAY...

Pink tu cantik sebenarnya.. menampakkan seseorang wanita itu kelihatan sopan,lemah lembut, ayu, cun, lawa, menarik, yang paling penting wanita itu Nampak CANTIK. Pink byk dikaitkan dengan kasih sayang, cinta perasaan dan macam2 lagi..
APA MAKSUD yg tersirat dalam warna pink ye?? Ok, meh sini nk kongsi

  1.     PINK dalam bahasa jepun disebut “ピンク-pin ku. 
  2. Bunga mawar pink bererti terima kasih dan rasa syukur yang mendalam.
  3. Pink jugak akan mempengaruhi sikap kita contohnya kita  akan berusaha sedaya mungkin untuk membuat yang terbaik dalam apa juga yang kita lakukan serta suka menolong orang lain dan mengambil tahu tentang orangdisekelilingn.
  4. Tapi,....orang yang suka Pink jg sukar untuk dipenuhi keinginannya dan sering saja berpra sangka buruk terhadap orang lain.  Oppsss... maybe lah sebab orang yang suka warna Pink nikan hati lembut, sensitive, sentimental..

Jadi saya dan kawan decide untuk pakai Pink pada hari jumaat 1/4/2011 .sempena menyambut hri jumaat, iaitu penghulu segala hari, hari yang diberkati.