30 March, 2011

HARI KEDUA   26/3/2011(SABTU)

6.30 AM- “Eyza bangun ,solat subuh”, umie
Aaaargh...bangunlah dengan malasnyer.... Gosok gigi, basuh muka , ambik wuduk and solat subuh dengan khusyuknya... lepas tu.. apa lagi landing balik,..tapi xtidur xmanis anak dara tidur lepas subuh tambah2 rumah orang kan.. hehehe ak pon sambung baca novel PINK tu.. baca, baca, dan baca... dalam kul 7.30 gitu umie panggil suh sarapan.. so, aku ikut jelah..
“Mak cik jom lah makan sama2”, AKU
“awal sangat ni, nanti jap2 lagi mak cik makan”, mak umie
“ooo, ayah ko xmakn sama ke umie?”,AKU
“X, sebab die nak g ‘NGETEH’ ( minum teh kat kedai kopi)”UMIE.
Yang paling penting pagi tuh aku makan nasi goreng yang digoreng sendiri oleh umie.. susah tau nak makan air tangan umie, kat bilik mmg xyah cakap r xpernah kut hahah. ..Betul kan umie..?
Boleh tahan jugak lah nasi goreng tuh.. aku makan ngan ayam goreng umie plak makan ngan tempe cicah sambal kicap.. aku tengok jer keenakan tempe yang dimakn tu, tapi aku xberani nak try sebab bagi lidah aku nih, tempe tu xsedap la.. umi paksa aku gak suh try, aku menolak ngan lembut hahah xleh blah..
Pas makn minum air la..itu mmg wajib air teh o, sedap,, sebab menepati selera aku yang amat gemarkan manis, patut lah.. kakak umie yang buat air tu.. dah siap semua basuh pinggan, cawan kemas meja.. sambil2 umie kemas apa yang patut.. aku duk tengok kat luar kawasan belakng rumah die..
“umie, ni ke kebun cili yang cakap tu eh”,AKU
“xlah, ni kebuh belakang rumah jer, yang kebun cili yang besar tu abang aku punya, bukan kat sini  tp kat tanah bapak aku sana nuh”UMI
“bestnyer lau dapat tengok2 kawasan tu, sambil tunjuk kawasan belakang rumah die tu”.AKU
“nak pergi ke,JOM” UMI
Cepat2 aku pergi pakai selipar n turun tangga g kawasan belakang tu.. ada pokok pisang ,cili, pokok betik yang dah tumbang.. sedap buahnya tuh lau makan ngan cuka.. yang masak tuh lau letak dalam peti ais sedap jugak n yang tu jer aku makan lau xletak dalam peti ais memang ak xsentuh r.. bagi aku xsedap..ngada2kan? tp itulah kenyataannya..kitorang borak, dari kawasan belakang tu pergi ker kebun bapak umi dulu,sekolah agama n macam2 lagi.. sambil2 borak tu aku main kayu pastu pijak2 tanah.. umi siap pegang cangkul lagi.. bukan nak tergelak tapi mengingatkan aku kat kampong....
Kat kampong, kalau mak aku bercucuk tanam aku mesti sibuk nak cangkul tanah nak wat batas.. pastu buat kejap dah penat heheh.. tapi aku tetap buat kesian mak aku heheh... mak aku kalau die dah minat kat satu benda tu die akan buat sampai habis.. macam hari tu tetiba minat die nak tanam lada dan  timun batang.. so, die tanam bila dah berbuah n boleh dipetik dan dimakan.. kebun tu akan ditinggalkan.. malass hahaha.. sama dengan perangai aku...

                                      pokok petai(tinggi...)



                                      pokok betik(yang ni xtumbang hihi)

                                         pisang tanduk

                                      pokok cili


                                          pokok inai

Pastu aku Nampak pisang tanduk yang xmasak lagi, pokok inai, pokok durian, chiku..Pastu lepas borak2 tu umi ajak masuk rumah sebab kena kemas rumah sebab tengah hari ni ada majlis bacaan yassin tujuan sebenar umie balik kampong. Umie kemas rumah aku masuk bilik sebab xtau nak buat apa cam xreti plak nak buat ape, ak pon ambik novel sambung baca...baca pastu tetiba aku dah tertidur... sedar2 je umi dah ada lam bilik tuh,
“Wey jiran aku Tanya sal ko,jom r kuar”
Aku pon keluar ngan muka cam apa tah.. tapi cover, kat dapur aku salam ngan jiran2 umi 3orang je pon.. 3 3 banyak cakap.. ak Nampak umi ngah buang akar kat taugeh so aku tolong sekali.. tolong lah, sambil dengar jiran2nye itu bercerita xingat dah citer ape.. ada salah sorang makcik tegur aku..
“orang mane”
“kurantan(klantan)  makcik”
“ooo yeke, anak sedar makcik adak duk kat Kelantan die duk kat kawasan airport, kat mane tu? Lupa plak makcik”
“kat pangkalan chepa makcik, saya orang machang, jauh ngan pangkalah chepa,.....(Pangkalah chepa? Ermmm mengingatkan aku kepada seseorang yang baik jugak pada aku.. pernah tolong aku belikan keychin kat airport tu, sebab aku xjumpa cari kat Bandar Machang tu... tp tulah aku ngan die kawan jelah.. xnak pikir lebih2 sebab ak dah tekad nanti fourth year baru nk .....)
Pastu dah siap  wat taugeh tu aku xtau nak wat pe borak2 nagn umi sambil dengar makcik2 td bercerita.. time tu ADAM ank buah umi ada sama tau sebab xde kawan, kakak die tasya pergi sekolah ada kelas sembahyang. Bagus betul sekolah2 kat sini..so ADAM tu berkepit jer dengan cik umi die.. best sangat dengar bila ADAM panggil umi, CIK UMI dah lah comel, putih ,cerdik suara pon Cute jer...




                  Nilah anak2 buah umi, ADAM nilah yang selalu aku citer .

Nanti aku sambung balik....








0 comments:

Post a Comment