26 November, 2011

Novel VS Filem/Drama…

Hari ini saya nk share tentang citer2 novel kemudian diadaptasikan jadi filem/drama.. entry sebelum ini pun dah ada kan, yg citer pasal novel”KAU LAKSANA BULAN “ tu.. dan hari ni ada 3 novel lg yg akan sy citer…..Sebelum tu sy nak tanya yang mana korang lagi prefer? Suka novel ker suka drama/filem sbb bila dah dijadikan drama/filem ni jalan citer dah diubah dah sikit2.

Jawapan saya saya lagi suka tengok drama/filem in case pelakonnya hensem-hensem dan cun-cun jer.Kalau xhensem sy prefer baca novel even saya akan skip jer monolog-monolog tu..saya akan cari part yang ada dialog jer.. hehe terukkan “sepsis bukan kaki novel” nak buat macam mana,Kawan saya kan siap inagt lagi bait-bait romantic dalam setiap novel yang dia baca dan bila dia citer kat saya, sy tersenyum jer sbb mmg xterlintas pon nak baca, hafal ? memang tak lah…. Begitulah..
Pertama :
Tajuk :  STANZA CINTA
Penulis : Nurul Halawati

Agak cantik juga covernyer..tapi sayang sy xpernah pon baca buku.. bru first time nampak tup tup dah ada kat tv..First sy tgk bku ni time sepupu sy baca, bdk form 4 lelaki..percaya x? mmg sukar tp itu hakikat..bru nk try pinjam dia dah balik rumah dia daa..Dan novel ini dijadikan Drama..kat tv3, setiap hari selasa dibintangi pelakon yg cun-cun,dan hensem2…ini  dramanya..


Saya sekarang dalam proses nak habiskan tgk citer ni yag saya download sendiri tau, semangat tuu…nak tau gak apa kesudahan cinta Amni dan Irfan ni..tp ni citer melayu so, agak dramatic sikit lah.. xseperti citer Hindustan yg mmg ending dia akan dapat kita agak, bukan agak tapi Pasti! Hahaha

Kedua:


Tajuk:KASIH SUCI
Penulis :Meen Zulaikha
Ala siapa xtahu tentang ni yang mmg meletup-letup dulu, sy pon dah ingat2 lupa pernah ke tak baca buku ni.. tgk cover cam pernah baca..tapi xingat..heheh, sya suka baca tapi sy xberapa nak ambil pot sgt lah macam tahu siapa penulisnya, xpon tarikh dikeluarkan, xseperti kawan sy sorang ni dia mmg akan catat novel yang dia dah baca, baguskan? Saya pon respect habis r..
Citer ni SWEET sangat kan?, cover dia.. Honestly, saya ni buta dalam memilih novel sbb first yg sy tgk or criteria yg sy tgk  time nk beli novel ialah COVER nya…. Baru baca synopsis,, pastu dapatlah citer yg hampeh jer.. First time dalam hidup sy beli novel pe ntah tajuknya, hampeh giler.. saya mmg buta novel..org lain beli best jer.. sy pon dgn ikhlas hati hadiahkan kat kawan sy…
Cerita ni, dijadika drama gak tajuknya “NORA ELENA”, kenapa xguna tajuk novel tu? Sbb sebelum ni dah ada citer tajuk tu kat tv3 so, risau org confuses so, pengarah citer ni  tukarlah sikit. 


Hah, da agak dah mesti korang excited kan? Sbb tgk Seth Tan ni betul x? mestilah betul sbb sy pon excited lebih gak ni hehehe.. dan seperti yg kita tahu citer ni meletup2 lah dan dah jadi phenomena… hahaha xleh blah.. mesti ramai nk pakwe cam Seth Tan kan? Tapi ada ker? Tulah masalah or persoalan utama..kira mmg untung sangat2 lah Nora dapat menpersuamikan seth tu… sweet sgt.. sy pon dah terjatuh hati sudah kat pelakonnya.. mmg Aaron pandai bawak watak tu.. dgn muka dia yg xbersalah tu..haha terbayang jer nora tu isteri betul dia.. bertuahkan?Citer ni disiarkan kat tv3 gak pukul 6.30-7.30 malam, time yg xberapa nk cun…. Tapi sy xlayan pon time kat tv.. rugi! Sbb time tu kerja.. tup tup dah famous bru nk download..biasalah haa, ini barisan pelakonnya.
Bertuah adik Sam Bunkface in kan..

Ketiga :
Tajuk : OMBAK RINDU
Penulis: Fauziah Ashari


Novel pertama sy baca, pinjam dengan kawan @ jiran saya NOOR, novel ni akak dia punya.. best lah layan giler tapi novel ni. Tapi agak tidak sesuai untuk sy time tu sebenarnya.. seperti yg semua kita tahu jalan citer novel ni agak menjurus kepada org2 dah kawin, time tu xsilap saya  berumur 15,xpon 16 tahun camtulah.. time2 lepas PMR xtau nak buat apa baca novel banyak2..
Citer ni akan jadi filem… wah.. excited! Excited sAngat.. pelakon pon sama jer dari kedua-dua novel di atas siapa lagi kalau bukan En.Aaron Aziz…. Hensem guy! huhu 1 Disember 2011 citer ni akan ditayang di pawagam tapi slack lah sy ada test 30/11 dan 2/12 nih.. geram weh, baru nak release tension.. xbest tgk lambat2 nanti dah basi sebab org akan bercerita pasal filem nih...

Tapikan, sy xsuka Maya karim tapi, Lisa okay jer..nape dia xpilih Ayu Raudah? Xpon Siti Saleha.. mesti lagi best,  sambungan citer Nora Elena tu..heheh tu jer sebabnya..

Okaylah.. nak sambung buat kerja sikit, sebenarnya banyak lagi drama/filem diadaptasi daripada novel..sy Cuma focus 3 buah novel ni dulu, nanti bila rajin sy survey lg ok..bye2…
ASSALAMUALAIKUM….=)



2 comments:

  1. Hye! First of all, tahniah sebab post ko nie membuatkan aku tersenyum panjang membacanya. Hati yg gundah-gulana terasa ringan sekejap. thanks!
    Keduanya, psl yg igt ayat dlm novel tu kan, klu ko pun bce sebaris demi sebaris, mesti ko pun igt jugak.. haha
    yg ketiga: tiba2 teringat yg frst time ko beli novel, ko bg kat aku! haha, serius terlupa! Sorry, beb. dan thanks. sebenarnye novel tu best jek. mungkin ko jenis yg lbh suka ikut persepsi sblm pilih novel. contohnye, da tgk dia dlm bntuk drama, meletup, n ko tringin nk bce. Ataupun, kena ada org yg rekomen gile2 kat ko bru ko bce. hahah. da paham sgt da.
    anyway, truskan update blog ye. Da tak tahu da nak bce blog sape lg. Boring!

    For your information, gaya penulisan ko agak menarik. Suka baca! kelakar! mencuit hati! Fuh, gile ah aku describe. Truskan usaha... =)

    ReplyDelete
  2. alamk, kembang semangkuk lah ko, kena puji dek penulis blog ni hahaha
    anyway, thanks sbb sudi baca..
    hidung aku pon dah kembang kempis ni hahaha...terima kasih sekali lagi...

    ReplyDelete