16 June, 2013

Kisah..


Minaliah : wey korang, apa kata kita buat makan2 kat bukit birut hari SABTU ni?
Monaliah, Sabariah, Kamaliah, Jamaliah : wey, kitorang setuju...
Minaliah dan Jamaliah : Okay kitaorang uruskan bahagian makanan. Monaliah settle kan game... baru seronok pada hari kejadian..
Sabariah &Kamaliah : setuju tanpa bantahan...


Setelah seminggu berlalu...Monaliah mendapat kiriman SMS dari Kamaliah..
Kamaliah : Monaliah hari jumaat lepas solat jumaat ko free tak?, kitorang plan nak buat time tu hari sabtu xjadi.
Monaliah : Ala, proceed hari jumaat je lah.Kan dah janji.
Kamaliah :entah lah aku pon tak tahu diorang bincang camtu.

Untuk memdapatkan penjelasan yang lebih terperinci Monaliah merujuk pada Minaliah sebagai tukang idea.

Monaliah : Kenapa tak buat hari sabtu jer? cam plan hari tu?

Minaliah : Sebab fariliah dan fahaliah nak join gak, roomate fahanliah tu pon nak join.
Monaliah :ala, kita buat kita2 jer xboleh ker?hari sabtu jelah.
Minaliah :Tak boleh, sebab roomate fahanliah dah balik kg hari sabtu tu..so hari jumaat hari terakhir dia kat sini.

Monaliah : ala dia bukan kawan kita pon, dia xjoin xpelah. Aku dah ada janji hari jumaat nih.. susahlah plan cancel last minit nih. Korang bincang lah lagi sekali. Kalau roomate Fahaniah lebih penting dari aku korang proceed jelah..
Minaliah: ada plak camtu, ok nanti aku tanya diorang.


Selama beberapa minit tu, Monaliah berdoa byk2 supaya plan berjalan seperti yg dirancang..tunggu punya tunggu... Minaliah SMS bagitau kata putus..
Minaliah: Monaliah, kitorang dah setuju utk buat hari jumaat. sbb hari tu je yg lain free..
Monaliah : ok aku xjoin.

Hancur luluh perasaan Monaliah... ini akhirnya? apa yg dibincangkan oleh diorang?kenapa semua setuju dulu baru bagitau? kenapa nak sangat buat hari jumaat tu? ada apa dengan roomate si fahaniah tu berbanding persahabatan mereka dengan Monaliah?

Monaliah, hanya mampu memberi alasan  "keluar jumpa kawan" itu alasan didalam sms.. apa yang tersirat didalam makna SMS tu lansung kawan2 Monaliah tidak menyedari.. KAWAN? percayalah..kawan hanya pada mulut...tak wujud sekelumit pon perasaan tu dalam hati mereka..Monaliah adalah sejarah yg mereka tak boleh nak buang! Monaliah akan wujud, mereka kena pikir! tapi sekadar pinggiran... Monaliah lansung xpenting.. Monaliah xsepenting Minaliah kepada Sabariah... begitu juga pentingnya Kamaliah kepada Sabariah...

Monaliah hanya mampu menangis... apa yang perlu dia buat? dia nak join jamuan tu tp dalam masa yg sama dia terikat dengan janji dengan.... JANJI PATUT DITEPATI BUKAN DIUBAH SESUKA HATI..
Monaliah hanya diam tanpa bantahan... Monaliah cuba terima bahawa dia hanya kawan picisan....

Dalam, kesedihan yang hanya mampu ditangani dengan tangisan.Sekali lagi kawan Monaliah memungkiri janji! Masyallah... balasan apakah ini? balasan dosa lalu? balasan atau ujian atau pengakhiran?

Setelah berhari2 Monaliah tidak dapat membendung perasaan SEDIH, KECEWA, CEMBURU, SAKIT HATI akhirnya dia menarik diri membawa hati yang rajuk.. dia hanya berdiam diri... tiada seorang kawan pon dia berkongsi... simpanlah didalam hati... itu lebih baik! Monaliah tidak mahu bermusuh,tapi dia tak dapt terima Minaliah, Sabariah, Kamaliah, Jamaliah... hati dia sakit..sakit teramat.. 

Setelah seminggu berlalu..hanya Jamaliah bertanya khabar..hanya dia! hanya dia yg dianggap kawan oleh Monaliah... Monaliah, cuba tenangkan hati ntuk terima balik Minaliah, Sabariah, Kamaliah tapi... hampa.. hati yang tenang dan ingin memaafkan lansung tidak mendapatkan ucapan maaf dari mereka...sedih! Sehingga kini.....

Monaliah, MEWAKILKAN PENULIS BLOG INI  untuk memberi kata2 hikmah kepada kawan2nya...
Dear Sabariah, Kamaliah

saya Monaliah, ingin memadamkan sejarah yg pernah tercipta antara kamu. Sila padam,delete, erase dan jangan lansung diingati...KALIAN.. saya mahu kamu lupakan saya..Segala yang tercipta hanya membuat sy sedih... sya tak mahu mengingatinya.  Monaliah tidak pernah wujud dalam kenangan kamu.. 

Dengan Ikhlas, sy minta maaf dengan KALIAN SEMUA.. tapi maafkan sy, sebab sy tak boleh memaafkan kamu.... luka yang tercipta sudah parah... Sy tak mahu berpura2, disebabkan pura2 hati sy terseksa... abaikan sya...anggap KALIAN SEMUA tidak pernah mengenali saya...

Doa2kan hati saya lembut , dan sebelum sy menutup mata, saya sempat memaafkan kamu semua... berpisah lebih baik dari bertemu dalam kesakitan....
 Biarlah sya simpan apa yang terbuka, terluah disini hanya sebesar kuman..sebesar gunung lagi yang masih tersimpan... Saya tak mahu putuskan persaudaraan antara kita seagama..cuma sy mahu..kita abaikan antara satu sama lain... anggap kita tak pernah kenal..jika jodoh PERSAHABATAN Kita kuat..kita akan bertemu lagi..di dunia yg sementara ini mahupun di dunia yg kekal abadi kelak...

YA ALLAH, AMPUNI DOSA AKU YA ALLAH... AMPUNI DOSA AKU YA ALLAH,,,
ini adalah keputusan yang paling sukar yang telah aku buat... Ya Allah.. berdosakan aku? Ampuni dosa aku Ya Allah.. buangkanlah perasaan yang  ni Ya Allah..

0 comments:

Post a Comment