13 August, 2011

SOLAT LIMA WAKTU

Sabda Rasulullah s.a.w: “Sesungguhnya amal yg pertama dihisab pada hari kiamat adalah SOLAT.Jika solatnya diterima, maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia. Tetapi jika solatnya tidak diterima, maka kecewa dan rugilah ia.” Hadis riwayat at-Tarmizi

Selama 1 hari kita diwajibkan menunaikan solat sebanyak 5 waktu sahaja,iaitu subuh 2 rakaat, zuhur 4 rakaat, asar 4 rakaat,maghrib 3 rakaat dan last sekali isyak 4 rakaat jadi semuanya hanyalah 17 rakaat sahaja!

Agak2kan berapa minit kita melaksanakan solat ini, contohnya kita assume 3 minit je, so, cuba kita darabkan 3 x 17 = 51 minit!. Hanya 51 minit jer daripada 24 jam sehari utk kita menyembahNYA.

24 JAM ditukarkan kpd minit ialah 1440 minit. Masa sebyk 51 minit yg kita gunakan itu hanyalah 3.5 % satu hari.Cuma sbyk ini sahaja kita peruntukkan masa utk menyembahNYA, yg memberikan kita rezeki. Cuba bayangkan berapa lama kita duk mengadap facebook, tgk tv dah buat2 kerja lain??

Sekarang kita kira mengikut julat mingguan plak. 1week we got 7 days right, if 1 day we just spend only 51 minutes utk bersujud kepadaNYA, didarabkan dengan 7 hari, jawabnya 357 minit atau ditukarkan kepada jam 5.95 jam sahaja kita memperuntukkan masa untuk beribadat kepadaNYA,cuba bayangkan berapa jam kita pergi jalan2, borak2 kosong dan shopping??

Kalau sebulan? Dalam sebulan ada 4 week, jadi 357 minit X 4 = 1428 @ 23.8 jam utk 1bulan! Itulah masa yg kita luangkan utk kita sembah Maha Pencipta..Bagaimana pulak dengan masa yg diambil utk kita pergi dating,layan lagu2 dr favorite singer masing2, mesti lama drpd itu kan??

So, setahun plak macamana?,   1428 X 12 = 17136 minute @ 285.6 jam setahun dan ditukar kepada hari hanya 11.9 hari ! bermakna hanya 1 minggu lebih sahaja utk kita bersolat dalam masa setahun! Masyaallah, sikitnya waktu itu..Masa kita membaca akhbar terutamanya gosip2 artis lagi lama daripada itu kan??

Sekarang, kita kira dari segi usia pula.Kita ambil secara purata umur manusia iaitu 60 tahun.From 60 years we minus it with 10 years for our life before akil baligh, so we got 50 years only.Now, kita bayangkan dalam setahun kita peruntukkan untuk solat selama 11.9 hari maka hanya 595 hari atau lebih kurang setahun setengah sahaja jer seumur hidup kita untuk bersolat kepada Allah Maha Esa.

Setahun setengah jer?? Sebenarnya hanya sedikit ALLAH s.w.t meminta drpd masa kita utk beribadat kepadaNYA, jadi janganlah kita mengabaikannya..bersungguh-sungguh lah kita mengerjakannya kerana kenikmatan didunia adalah milikNYA.Jadi janganlah kita bazirkan waktu kita utk perkara2 yg tidak berfaedah..

Semoga kita semua mengambil iktibar drpd perkiraan diatas…AMIN

Terima kasih kpd Mastika dgn article yg begitu menarik ini, namun sy telah mengubahnya sedikit mengikut citarasa dan waktu yg sy perlukan utk bersolat.

0 comments:

Post a Comment